O brățară pulsatilă ar putea înlocui cafeaua zilnică

Jack Hooper, fondatorul unui proiect numit Doppel, mi-a dat o brățară de plastic, spunându-mi ca o să mă facă să mă simt mai energic si concentrat.
Această brățară se aseamănă cu un ceas de mână dar care este așezat pe fața anterioară a încheieturii. Hooper apasă pe disc iar acesta începe să pulseze cu 170 de pulsații pe minut.
Înainte, frecvența cardiacă a inimii mele fiind de 65 de bătăi pe minut.
Ritmul pe care îl simt la încheietură este asemănător cu ceea ce simt in mijlocul unui exercițiu fizic, dar acum nu fac sport, ci stau pe scaun purtând un “ceas”  care vrea să îmi păcălească creierul în a crede că inima mea bate repede.
“Felul în care oamenii simt este subiectiv” zice el.
Jack a testat brățara pe 400 de persoane și a ajuns la concluzia că atunci când oamenii poartă acest dispozitiv, aceștia sunt mai concentrați și fac mai puține greșeli.
După ceva timp, realizez că și eu simt ceva ciudat de asemenea. Dau din cap inconstient pe ritmul  brățării, ca și cum aș asculta muzică electronică. Această “muzică” îmi dă energie. În timp ce Hooper vorbește, îmi dau seama că înțeleg absolut tot ce spune, deși sunt atent la mai multe lucruri.
Mai aștept câteva minute și dau jos brățara. Efectul este chiar mai evident din acest moment. Mă simt “pe val” , pregătit să fac orice sarcină mi s-ar cere în continuare. Sentimentul este asemănător cu starea pe care o am după o cană mare de cafea puternică, ceea ce este foarte straniu deoarece astăzi  nu am băut nici măcar un strop de cafea.

Ceea ce se întâmplă in realitate este defapt o buclă de feedback între corp si creier.
„Ai frecvența crescută la nivelul încheieturii mâinii, unde te aștepti să simț
i bătăile inimii atunci când faci efort fizic” spune Hooper.
Fortini Markopoulou, co-fondatorul  Doppel, îmi arată un studiu care demonstrează că dacă asculți la căști un ritm de bătăi al inimii, îți poate afecta propriul tău ritm de asemenea.
Echipa lui inițial a încercat să facă aparate care să ajungă pe alte parți ale corpului: pe piept, gât, urechi, etc... dar nu au funcționat la fel de bine ca cel de la încheietură.
„Ceea ce credem că se întâmplă este că totul ține de felul in care gândim: Am pulsul mărit, înseamnă că trebuie să fiu atent.; Am pulsul mic, înseamnă că trebuie să mă relaxez.”
Realitatea este că Hooper și co-fondatorii acestuia nu știu cu certitudine cum Doppel funcționează.
Sunt tot felul de teorii cu privire la acest aspect, printre care și un fenomen numit „antrenare”: Funcțiile automate ale organismului, precum respiratul, mersul și frecvența cardiacă se pot sincroniza cu alte structuri ale sale. De exemplu, când două persoane merg împreună, ritmul pașilor li se poate sincroniza fără ca acestea să realizeze.

Doppel trebuie să mai fie testat pentru a demonstra oamenilor că aceștia nu cumpără un placebo.
„Dorim ca în viitor să facem teste pentru a vedea cum acest aparat interacționează cu anxietatea și cu insomia” adaugă Hooper.
Spre sfârșitul anului Dopper o să fie testat pe o mulțime mai mare, cu ajutorul lui Disney, pentru a vedea dacă dispozitivul ajută copiii să adoarmă. Dacă va avea rezultate promițătoare, prototipul va urma să fie testat pe copii cu ADHD. „Nu dorim să dăm oamenilor speranțe false, și nu vrem să promitem lucruri de care nu suntem siguri” spune Hooper.
„Când ești într-o încăpere întunecată și auzi un zgomot puternic, inima ta începe să bată puternic. Te sperii din cauză că îți bate inima tare sau îți bate inima din cauză că te sperii? Eu cred că ambele. Este o buclă de feedback”

Doppel nu încearcă să îți încetinească sau să îți grăbească ritmul cardiac; pur și simplu încearcă să te facă să te simți ca atunci când inima îți bate puternic. Testele realizate până acum demonstrează că aparatul funcționează într-o oarecare măsură.

Doppel a strâns peste 110.000£ anul trecut pe site-ul de promovare a prototipurilor, Kickstarter, și încă 50.000£ de la „Royal Academy of Engineering” din Regatul Unit. Fondatorii sunt acum în căutare de alte surse de venit.
Prototipul a fost cumpărat de 1000 de persoane până acum, majoritatea de pe Kickstarter, și se preconizează a ajunge pe piață
 în Europa și America de Nord în această toamnă, pentru suma de 600 de lei (150$).

Sursa: www.forbes.com

No comments:

Post a Comment